تعریف برند به زبانی ساده

تعریف برند به زبانی ساده


برند می تواند در خصوص سازمان یا محصول اطلاعات مشخصی را به ما ارائه بدهد و در بازار به راحتی توسط مشتریان شناخته شود؛ در واقع به واسطه برند این اطمینان به مشتری داده می‌شود که محصول یا خدمتی را که خریداری می کند جزء محصولات ویژه و خاص است. اگر یک برند قدرتمند باشد قطعاً مردم پس از شناسایی آن راحت تر برای خرید محصولات و خدمات اقدام می‌کند.

برندها شامل علامت تجاری می باشند که از استفاده آنها توسط دیگران پیشگیری می‌نمایند و در واقع می‌توانیم بگوییم برند به مجموعه ای از ارتباطات احساساتی و عملکردی گفته می شود.

وجود برند می‌تواند در خصوص محصولات و سازمان اطلاعات معینی را ارائه بدهد و آنها را در بازار متمایز کند. برند برای مشتری معنای متفاوتی دارد که می‌توان به نمادی از کیفیت، تفویض مسئولیت به تولید کننده، تولید کننده محصول و پیمان با تولید کننده و غیره اشاره نمود. وجود برند پروسه خرید به واسطه مشتری و تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب محصول راحت‌تر می‌کند و پس از گذشت مدتی مصرف کنندگان و مشتریان به برندهای دست پیدا می کنند که می توانند به نیازهایشان پاسخ بدهند.

 وقتی که مشتری آگاهی و اطلاعات کافی در خصوص برند داشته باشد سریع تصمیم می گیرد و همچنین در زمان صرفه جویی می شود. با وجود این توصیه ها و تعریف ها می توان به اهمیت وجود برند و تاثیر آن برای سازمان و شرکت در خصوص ارائه محصول و فروش آن پی برد.

پروسه و چگونگی شکایت برند

یکی از موضوعات مهمی که در خصوص برند مطرح می شود به شکایت برند اشاره می کند. زمانی که شکایت برند تجاری انجام می شود در واقع به این علت است که شخص ثالثی به جز مالک علامت تجاری در فضای مجازی یا سایت یا حتی روی محصولات علامت تجاری را کپی کرده است و حقوق مالک علامت را نادیده گرفته است و از آن استفاده می کنند.

دو کلمه نام تجاری و علامت تجاری در خصوص مسائل مرتبط با ثبت برند مطرح می‌شوند که نام تجاری همان نامی بوده که فرد برای محصولات، تجارت و خدمات خود انتخاب می نماید و میتوانند مرتبط به شخص حقوقی یا حقیقی باشد. علامت تجاری یک نشانه می‌باشد که با عنوان لوگو نیز شناخته می‌شود و در واقع شخص یا شرکت به شکل قانونی نماینده این خدمات و کسب و کار هستند.

در صورتی که فردی برای خود و به نام خود برندی را ثبت نموده باشد و نشان بازرگانی داشته باشد پس علامت اختصاری و اسم به ثبت کننده متعلق است و در صورتی که فرد دیگری از این نام و علامت تجاری سوء استفاده کند و از آن استفاده نماید باید خسارت آن را جبران نموده و حتی مرتکب جرم گردیده است و در ایران نیز برای حفظ ارزش برند و علامت تجاری قوانینی مطرح وجود دارد که باید افراد از آنها پیروی کنند.

طبق قانون اگر از علامت تجاری ثبت شده استفاده غیرمجازی صورت بگیرد علاوه بر اینکه مسئولیت کیفری داشته است بلکه سوء استفاده کنندگان تحت پیگرد قانونی و حقوقی قرار می گیرند. در ادامه اگر مالک اصلی برند هستید و قصد شکایت دارید می توانید با چگونگی شکایت از سوء استفاده کنندگان در خصوص شکایت برند و علامت تجاری مطالب مفیدی را مطالعه کنید:

به منظور ثبت اعتراض باید مالک اصلی برند در سیستم ثبت علامت تجاری در ایران به مراجع ذیربط اعتراض خود را اعلام نماید.

اگر فردی صاحب علامت تجاری بوده میتوانند نسبت به ثبت علامت تجاری خود توسط شخص دیگری اعتراض خود را اعلام کند یا اگر شباهت بین علامت تجاری وجود داشته باشد که مردم در زمان انتخاب و خرید محصول دچار سردرگمی شوند.

مدت زمان اعتبار علامت تجاری چقدر است؟

در کشور ایران اعتبار علامت تجاری ۱۰ سال بوده است و اگر فرد بخواهد به استفاده از علامت تجاری ادامه بدهند در سال پایانی می توان برای تمدید آن اقدام کنند و اگر غیر از این باشد برند به نام شخص دیگری به ثبت خواهد رسید و حتی اگر تا سه سال استفاده نشوند ابطال خواهد شد.

تعریف برند به زبانی ساده

مجازات سوءاستفاده از برند و نام تجاری

برای اینکه به دعاوی کیفری و حقوقی رسیدگی شود مطابق با قوانین و مقررات نام شرکت تجاری در دادگاههای عمومی تهران انجام خواهد شد. با توجه به قانون ۵۲۹ مجازات اسلامی هر کس که نسبت به جعل مهر، منگنه یا علامت شرکت‌های غیر دولتی که طبق قانون تشکیل شده اقداماتی را انجام بدهد یا با توجه به آگاهی به جعل استعمال کند افزون بر این که باید خسارت را جبران نموده بلکه به حبس از ۳ ماه تا ۲ سال نیز محکوم میشود.

با توجه به نظر قاضی افزون بر این که باید خسارت وارده را جبران کند بلکه به پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری یا هر دوی آنها محکوم می شود.

رسیدگی به شکایت سوءاستفاده از برند و علامت تجاری

با توجه به اینکه دعوای طرح شده حقوقی است یا کیفری رسیدگی به شکایت سوء استفاده از برند و علامت تجاری در محاکم مختلفی مورد بررسی قرار گرفته می شود. این نکته را نیز باید در نظر داشت که محاکم در رسیدگی به دعوای تجاری باید متخصص و با تجربه باشند چراکه این موضوع بسیار اهمیت دارد و به همین جهت باید برای رسیدگی به چنین دعوی از محاکم متخصص و حرفه ای استفاده کرد.

زمانی که سوء استفاده از علامت تجاری و برند به صورت دعاوی کیفری و ضمن شکواییه عنوان شود این موضوع به دادسرای ویژه رسیدگی به دعاوی علامت تجاری ( دادسرای ناحیه ۲۶ تهران ۱۹ سابق) ارجاع می‌شود. پرونده شکایت سوء استفاده از علامت تجاری در دادگاه مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد و اگر که دادیار یا بازپرس نظری بر رسیدگی به وقوع جرم داشته باشند برای متهم کیفرخواست صادر خواهد شد و یا اگر رسیدگی کننده نظر بر عدم ارتکاب جرم داشته باشد در پرونده شکایت سوء استفاده از علامت تجاری قرار منع تعقیب صادر خواهد شد و در صورت اعتراض شاکی به دادگاه ارسال میشود. برای شکایت سوءاستفاده از برند و علامت تجاری همانند بسیاری از پروسه ها شکایت های دیگر نیاز به بررسی دقیق و طی کردن مراحل قانونی بوده است.



منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.